بازسازی "سوپر ماریو" به کمک هوش مصنوعی
محققان موسسه فناوری "جورجیا" یک سیستم هوش مصنوعی ساختهاند که میتواند تنها با دیدن دو دقیقه از گیمپلی بازیهای دو بعدی، آنها را بازسازی کند.
به نقل از گیزمگ، پیشرفت در هوش مصنوعی، کامپیوترها را در تفسیر و درک بازیهای ویدیویی بهتر کرده است، اما یک پروژه پژوهشی جدید نشان میدهد که آنها در ساخت این بازیها هم بد نیستند.
دانشمندان یک سیستم هوش مصنوعی را ابداع کردهاند که میتواند یک موتور بازی ویدیویی را پس از رصد دو دقیقه از گیم پلی بازی، بازسازی کرده و باعث کاهش بار کاری توسعه دهندگان و اجازه دادن به آنها برای آزمایش سبکهای مختلف بازی شود.
محققان موسسه فناوری "جورجیا" قصد داشتند یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کنند که بتواند فریمهای بازی ویدیویی دو بعدی را مطالعه کند و سپس در مورد ساخت یک نسخه مجدد از موتور کامل بازی تصمیمگیری کند.
این سیستم، نرم افزاری است که همه چیز از گرافیک گرفته تا فیزیک و حرکات بازیکنان را شامل میشود و توانایی درک آنها را دارد.
تیم تحقیقاتی با بازسازی بازی خاطره انگیز "سوپر ماریو" شروع کرد. آنها این کار را با آموزش هوش مصنوعی در فیلم های دو نوع مختلف از بازیکنان که بازی را از مرحله اول شروع کردند، انجام دادند.
یکی از آنها سبک بازی "اکسپلورر" یا کشف کننده و دیگری سبک "speedrunner" یا سرعتی را اتخاذ کرد.
سیستم پس از تماشای کمتر از دو دقیقه از گیمپلی بازی، توانست مدل خود را با مشاهده فریمها و پیشبینی رویدادهای آینده، مانند مسیری که بازیکن در پیش میگیرد و برخوردهایش با دشمنان، ایجاد کند.
"متیو گازدیال"، سرپرست محققان میگوید: هوش مصنوعی ما مدل پیشبینی را بدون دسترسی به کد بازی ایجاد میکند و پیشبینیهای مربوط به رویدادهای آینده را بسیار دقیقتر از آنچه در شبکههای عصبی پیچیده است، ایجاد میکند. یک ویدیوی تنها، یک قسمت کامل از موتور بازی را تولید نخواهد کرد، اما با آموزش هوش مصنوعی تنها در چند فیلم اضافی چیزی را که خیلی نزدیک است، دریافت میکنید.
با موتور ساخته شده، گروه سپس یک هوش مصنوعی دوم را برای بازی و تست کردن گیمپلی واقعی در مراحلی که توسط خود سیستم ساخته شده، استفاده کرد. محققان گزارش دادند که موتور ساخته شده عمدتا با نمونه واقعی قابل تشخیص نیست، هرچند نقایص جزئی مانند فریمها و شخصیتهایی که به صورت لحظهای ناپدید میشدند، وجود داشت.
"مارک ریدل"، دانشیار محاسبات تعاملی در موسسه فناوری "جورجیا" و همکار پژوهشی در این پروژه میگوید: این تکنیک به یک الگوریتم جستجوی نسبتا ساده بستگی دارد که از طریق مجموعهای از قوانین احتمال میتواند بهترین مجموعه از انتقال فریم را پیشبینی کند. این اولین تکنیک هوش مصنوعی برای یادگیری یک موتور بازی و شبیه سازی یک دنیای بازی با مشاهده گیمپلی است.
در حال حاضر، تیم کارش را با بازی "سوپر ماریو" شروع کرده، گرچه شروع به آموزش سیستم با دیگر بازیهای دو بعدی نظیر "مگا من" و "سونیک" نیز کرده است.
آنها میگویند که بازیهای پیچیدهتر مانند "Clash of Clans"، ممکن است دور از دسترس باشد، اما این تکنولوژی میتواند بازیهای مشخصی را سریعتر کند و فرصت بیشتری برای آزمایش فراهم آورد.
این تیم تحقیقاتی مقاله پژوهشی خود را که میتواند به صورت آنلاین در دسترس باشد، در آدرس "www.cc.gatech.edu" منتشر کرده است.