کالبدشکافی: بررسی جزء به جزء ایرپادهای تعمیرناپذیر اپل
حذف شدن پورت 3.5 میلیمتری از آیفون ها خبر بسیار بزرگی بود. در واقع بسیاری از کاربران با رویکرد اپل مخالف بودند و در طرف مقابل، عده زیادی هم عقیده داشتند این کار شهامت زیادی نیاز داشته و بلاخره می بایست یک شرکت، تکنولوژی قدیمی پورت های 3.5 میلیمتری را با هدف جایگزینی آن با فناوری های جدید کنار می گذاشت. درباره اینکه آیا کار اپل شجاعانه بوده یا تنها با هدف کسب درآمدهای بیشتر از طریق فروش هدفون های گران قیمت انجام شده می توان ساعت ها بحث کرد. اما آنچه در نهایت واضح است، حذف شدن پورت 3.5 میلیمتری و معرفی دستگاه های جدیدی به نام ایرپاد توسط اپل می باشد. ایرپادهای اپل در واقع هدفون های بیسیمی هستند که تفاوت اصلی آنها با سایر دستگاه های مشابه، در پردازنده اختصاصی به کار رفته در آنها برای پردازش بهتر صدا و نیز قیمت بالای 160 دلاری آنهاست. اما در حالی که نزدیک به 3 ماه از عرضه آیفون 7 و 7 پلاس به بازار می گذرد، ایرپادها به تازگی وارد بازار شده اند. متخصصین iFixit نیز با دسترسی به یکی از این هدفون ها، آنها را زیر تیغ قرار داده اند تا شاید متوجه شوند دلیل این قیمت بالا و این تاخیر سه ماهه در عرضه چه بوده است.
در زیر جعبه اختصاصی ایرپاد، پورت لایتنینگ را میبینیم که به منظور شارژ کردن آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین با نگاهی از زاویه بالا، می توانید اتصالات مورد نیاز برای زمانی که هدفون ها داخل جعبه قرار می گیرند و از این طریق شارژ می شوند را نیز دید.
iFixit هم عقیده دارد که پیشگیری بهتر از خرابکاری است. در نتیجه قبل از هر کاری یک عکس به صورت x-ray از دستگاه گرفته می شود تا فرآیند باز کردن آن باعث خرابی قطعات داخلی نشود.
اول به سراغ خود هدفون ها می رویم.
عکس پرتو ایکس تا این جا هم خرابکاری به وجود نیاید. سیم ها، اتصالات و پردازنده به کار رفته در این تصویر مشخص هستند.
در اینجا چیپ ارتباطی W1 که به صورت اختصاصی برای ایرپادها طراحی شده، کدک استریوی صوتی کم مصرف Maxim و SoC قابل برنامه ریزی Cypress را مشاهده می کنید.
اینجا هم آنتن و یک باتری با ظرفیت 93 میلی وات ساعتی وجود دارند که ظرفیت آن تقریبا 1 درصد ظرفیت شارژ خود آیفون است.
اما برای ورود به داخل جعبه نگهدارنده ایرپادها هیچ راهی به جز شکستن بخش بالایی نیست.
البته برای انجام بررسی تخصصی همین مقدار هم کم است و باید خشونت بیشتری به خرج داد.
بعد از انجام خشونت لازم، باتری با ظرفیت 1.52 وات ساعتی لیتیومی مشخص می شود
در طرف مقابل، یک سوییچ و کلید برای وارد کردن جریان به مدار هم دیده می شوند.
این هم بورد منطقی به کار رفته که IC شارژ، IC مدیریت انرژی و یک واحد کنترل چند نقطه ای ARM Cortex M0+
و در نهایت عکس دسته جمعی همه قطعات در کنار هم. به گفته iFixit و همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، تعمیر ایرپادها بدون نابود کردن آن غیر ممکن است و در نتیجه امتیاز تعمیرپذیری اختصاص داده شده صفر می باشد.