ارتباطات فناوری PTT (موبایل) چیست و چگونه کار می کند؟ تلفن رادیویی همراه
PTT یک سرویس ارتباطاتی دو طرفه یا دو جهته بوده که شبیه به یک بی سیم یا واکی تاکی(Walkie Talkie) کار میکند.یک تماس عادی با استفاده از یک تلفن سلولی (موبایل) ، بصورت دو جهته یا فول دوپلکس (Full-Duplex) عمل می نماید ، یعنی اینکه هر دوطرف مکالمه می توانند بطور همزمان صحبتهای یکدیگر را بشنوند . ولیکن تکنولوژی PTT بصورت یک جهته (هاف دوپلکس – Half Duplex) عمل نموده و این به معنای اینست که با استفاده از تکنولوژی PTT ارتباطات در هر زمان داده شده فقط در یک جهت انجام میگیرد.
جهت کنتزل اینکه کدام شخص میتواند صحبت کند یا بشنود ، PTT نیاز دارد که فرد صحبت کننده در زمان صحبت کردنش یک دگمه خاص PTT را فشار داده و زمانی که صحبتش تمام شد آن دگمه را رها نماید. شنونده سپس دگمه خاص PTT نصب شده بر روی گوشی اش را جهت پاسخ گویی فشار میدهد. بدین طریق سیستم متوجه میشود که سیگنال در کدام جهت باید انتقال یابد.
سیستمهای جدید از تکنولوژی VoIP ( انتقال صوت با استفاده از پرو تکل اینترنت [ IP ] ) جهت فراهم کردن خدمات PTT بصورت دیجیتالی از طریق شبکه های دیتای نسل سوم (3G) استفاده می نمایند و در سال 2002 به جهان معرفی شدند.
یکی از سرویسها یی که هم اکنون توسط بسیاری از شرکت های
خدمات دهنده تلفن همراه و تولید کننده گوشی های موبایل ارائه می شود سرویس
پی او سی یا خدمات بگیر و صحبت کن سلولی در شبکه تلفن همراه می باشد. این
خدمات به کاربران اجازه می دهد تا در محدوده شبکه سلولی، به صورت فرد به
فرد و یا فرد به گروه و به طور مستقیم با یکدیگر مکالمه صوتی برقرار
نمایند. در این تماس ها، مکالمات به سرعت ارسال و دریافت می گردند و هیچ
زمانی برای پاسخ دادن به یک تماس و یا دریافت آن تاخیر نمی یابد. بطوریکه
مشترکین با فشردن و نگه داشتن یک کلید می توانند صدای خود را بدون فاصله به
گوش مخاطب مورد نظر ویا گروهی از مخاطبان که از قبل تعیین نموده اند
برساند.
خدمات بگیر و صحبت کن یک تفاوت اصلی با سرویس
های رایج صوتی تلفن همراه دارد و آن هم اینکه، هیچ سرویس جایگزین و یا
مشابهی برای آن وجود ندارد یا حداقل تا کنون وجود نداشته است. این خدمت که
بخشی از خدمات ارتباطات چند رسانه ای مبتنی بر اینترنت به شمار می رود
(IMS)، در قالب یک ارتبط نیمه دوطرفه فناوری صوت بر روی اینترنت(VOIP)
در شبکه های ارتباطی سیار ارائه شده است.
شرکت
نوکیا که یکی از ارئه دهنده گان این سرویس می باشد، معتقد است که این
سرویس با وجود منافع زیادی که در اختیار کاربران قرار می دهد باید به سرعت
توسعه و گسترش یابد.
سرویس بگیر و صحبت کن چیست؟
این خدمت در حقیقت یک سرویس همیشه فعال
است که به کاربرانش اجازه می دهد تا تنها با فشردن یک کلید با یکدیگر
ارتباط برقرار نمایند. این تماس ها که ممکن است از فرد به فرد ویا از فرد
به گروه برقرار شوند، به صورت یک تماس رادیویی نیمه دوطرفه(در هر لحظه تنها
یکی از طرفین قادر به صحبت خواهد بود و ما بقی بایستی تا پایان مکالمه وی
تنها شنونده باشند و پس از ارسال پیام وی می توانند به آن پاسخ دهند)
ایجاد می گردند.
این خدمت چه مزایایی دارد؟
در این خدمات هر تماس فرد به فرد و یا گروهی به شکل نیمه دوطرفه برقرار می شود.(بر خلاف حالت دوطرفه رایج در مکالمالت معمول تلفنی) بدلیل اینکه کاربران این سرویس بیشتر افرادی هستند که در حین فعالیت و انجام کار های گوناگون کم و بیش نیاز به ارتباط چند لحظه ای کوتاه ولی مکرر با دیگر افراد و گروه ها دارند، از این رو این نوع ارتباط مطلوب ترین حالت ممکن برای آنها به شمار می رود. برای آنکه بیشتر با عملکرد این سرویس آشنا شویم مثالی می آوریم.
فرض کنید آقای جان در بخش پذیرش یک هتل کار می کند، وی می خواهد، اتاقی را به مشتری جدید واگذار نماید اما نیازمند آن است که از مسولین نظافت که هم اکنون در اتاق های خالی مشغول نظافت می باشند، در مورد اینکه کدام یک از اتاق ها کار نظافتش به پایان رسیده است سوال کند تا آن را در اختیار مشتری جدید قرار دهد.
در این موقع وی با استفاده از این سرویس تلفن همراه خود، تماسی را با گروه نظافت هتل برقرار می نماید و سوال خود را عنوان میکند، تمامی گروه های نظافت سوال وی را دریافت نموده و می شنوند. در این میان ماریا، نظافت چی که کار خود را در اتاق 306 هتل به اتمام رسانده است، کلید ارسال پی تی تی تلفن همراه خود را می فشارد و به جان اعلام میکند که اتاق 306 کاملا آماده است. در این مرحله جان تماس دیگری را با گروه حمل بار برقرار می سازد و از آنها درخواست می کن تا برای حمل چمدان های مسافر تازه وارد فعال شوند.