اسکنرهای گرافین آثار هنری را رمزگشایی میکنند
یکی از چالشهای بزرگ باستانشناسان برای رمزگشایی از آثار هنری قدیمی، مطالعه و بررسی روی آنها بدون آسیب زدن است و حال دانشمندان اروپایی با استفاده از ماده گرافین در فناوری اسکنرهای سهبعدی میتوانند این مشکل را برطرف کنند.
به نقل از Phys، پژوهشگران دانشگاه اُویدو در شمال اسپانیا، با استفاده از گرافین در فناوری اسکنرهای سهبعدی تصویری با کیفیت بالا از اشیاء سهبعدی و نقاشی به دست میآورند.
گرافین یکی از شگفتانگیزترین موادی است که در جهان کشف شده است. این ماده ساختار دو بعدی از یک لایه منفرد شبکه لانهزنبوری کربنی دارد. گرافین به علت داشتن خواص فوقالعاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرکپذیری حاملهای بار، رسانندگی اپتیکی و خواص مکانیکی به مادهای منحصربفرد تبدیل شده است. این ماده جدید حالت جامد به واسطه این خواص برای جایگزینی سیلیکون در نسل بعدی قطعههای فوتونیکی و الکترونیکی در نظر گرفته شده است و از این رو توجه کمسابقهای را در تحقیقات بنیادی و کاربردی به خود جلب کرده است.
ساموئل ورخویه، مهندس مخابرات از دانشگاه اُویدو در اسپانیا، یکی از پژوهشگران این پروژه میگوید: «گرافین به عنوان یک افزاینده بسامد یا فرکانس عمل میکند. این ماده میتواند به شکلی نسبتاً آسان، فرکانسهای ضعیف را به فرکانسهای قویتر تبدیل کند. گرافین همچنین میتواند به درون آثار هنری نفوذ و ترکیب شیمیایی مواد آنها را شناسایی کند.»
دانشمندان پروژه تحقیقاتی «اینساید-دی» با استفاده از گرافین اسکنری ساختهاند که برای بررسی اشیا و آثار نقاشی به کار میرود. تصاویر حاصل از اسکنر گرافین، با تکنیکهای پردازش تصویر و همچنین با اسکن سهبعدی دارای کیفیت بالا، ترکیب میشوند تا تصویری از اشیاء دربسته تولید کنند. به این ترتیب رازهای پنهان این اشیا آسانتر بررسی میشوند.
یانیک فرانکن، دانشمند علوم کامپیوتر که با این طرح پژوهشی همکاری میکند، میگوید: «رنگ واقعی اثر هنری به شکل مجازی با دوربین نورپردازی و ضبط میشود. از نظر فنی، چالش برانگیزترین بخش کار ترکیب کردن تمامی تصاویر اسکنشده با هم است. این تصاویر باید به شکل خودکار روی هم منطبق شوند و اگر این کار به شکل دقیق انجام نشود، یعنی حتی اگر خطایی به اندازه دو دهم میلیمتر داشته باشیم، بازسازی رنگیمان واقعاً خوب از کار در نمیآید».
به گفته این دانشمندان، اسکنرهای موجود برای استفاده در آثار هنری، اکنون بسیار گرانند. فناوری که ما از آن استفاده میکنیم بسیار ارزانتر طراحی شده است. حاصل کار، اسکنر جمعوجورتر و سبکتری است که میتوانید آن را برای مطالعه اشیا، به راحتی با خود به موزه و یا آزمایشگاه ببرید.
برای آزمایش این فناوری، مسئولان موزه هنرهای زیبای آستوریاس در اسپاینا تعدادی بوم نقاشی را در اختیار پژوهشگران قرار دادهاند و به این ترتیب، شماری از آثار نقاشی قدیمی و باارزش این موزه توسط اسکنر گرافین آزایش شدهاند. مسئولان نگهداری از آثار هنری موزه هنرهای زیبای آستوریاس میگویند که نتایج حاصل از این آزمایشها «دلگرمکننده» بوده است.
ماریا فلورز ایگوال، مسئول نگهداری از آثار هنری در موزه آستوریاس، میگوید: «با این روش میتوان عمق لایههای رنگ و روغن را کشف کرد. میتوان دید که آیا طراحیهای دیگری زیر رویه فعلی نقاشی بوده است یا نه و اینکه ماده به کار رفته در آنها چه بوده است. همچنین سعی داریم ببینیم که آیا این اسکنر میتواند درباره دیگر مواد به کار رفته در تابلو یعنی روغن جلاها، کلافها و رنگدانهها چیزی به ما بگوید یا نه.»
دادههای اسکنر گرافین برای تولید یک اپلیکیشن تلفن همراه به کار گرفته شده است. این اپلیکیشن بر اساس واقعیت افزوده (Augmented Reality) طراح شده است.
به باور پژوهشگران بازدیدکنندگان موزه با کمک این اپلیکیشن خواهند توانست به شکلی کاملتر با آثار هنری ارتباط برقرار کنند.
به گفته آنها، این اپلیکیشن به کاربر اجازه میدهد که لایههای زیرین نقاشی را ببیند. به عنوان نمونه، در یک نقاشی یک عدد ۳۴ مرموز کشف کردیم که زیر لایه رنگ اصلی نوشته شده بود. همچنین کشف کردیم که رنگ اولیه ردای یکی از شخصیتها سبز بوده است.