🌐 جهان فناوری اطلاعات

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

🌐 جهان فناوری اطلاعات
آخرین نظرات

فرق حافظه بافر Buffer و کش Cache چیست ؟

پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۱۵ ب.ظ
نتیجه تصویری برای ‪cache & buffer‬‏

فرق بافر و کش رو خیلیا نمی دونن . یعنی خیلیا فکر می کنن که می دونن . خیلیا رو دیدم که میگن بافر همون کش هستش و تفاوتی بینشون نیست . امروز تو این پست کوتاه میخوام توضیح بدم که تفاوت کش و بافر چیه پس تا انتهای پست رو بخونید .


درباره حافظه کش Cache
کش Cache در پردازنده

کش Cache در پردازنده


حافظه کش Cache یه حافظه کوچیک ، سریع و گرون قیمت هست که بین حافظه RAM و پردازنده قرار داره . دلیل استفاده از حافظه کش اینه که اطلاعات مهمی که به صورت تکراری توسط پردازنده استفاده میشه ، داخل کش قرار بگیره تا پردازنده بتونه سریعتر پردازش شون کنه . موقعی که شما برنامه ای مثل ورد یا فتوشاپ رو باز می کنید ، پردازنده می تونه تشخیص بده که اطلاعات اون برنامه که قراره زیاد استفاده بشه چیه و اونا رو از حافظه RAM به حافظه کش هدایت می کنه . اینجوری پردازنده حداقل برای دسترسی به فایل های مهم و تکراری ، مجبور نیست هر سری به رم سرک بکشه . با استفاده از روش کشینگ Caching ، سرعت کلی سیستم کامپیوتری شما زیاد میشه . در مورد حافظه کش به طور خیلی مفصل توضیح دادم که پیشنهاد می کنم حتما بخونید : حافظه کش ، معنی کش سطح 1 و 2 و 3 چیست ؟


درباره حافظه بافر Buffer

حافظه بافر یه رابط حافظه ای بین دو تا دستگاه یا سخت افزار هست . بافر برای این استفاده میشه تا تفاوت سرعت بین دو تا قطعه رو جبران کنه . مثلا بافر در پرینتر استفاده میشه اما چرا ؟ ببینید موقعی که شما دستور پرینت رو از کامپیوتر به پرینتر ارسال می کنید ، پردازنده در کسری از ثانیه دستور رو می فرسته اما پرینتر که نمی تونه تو کسری از ثانیه پرینت بگیره ، باید کاغذ رو چک کنه ، رنگ ها رو میزون کنه ، ترتیب رو رعایت کنه و خیلی چیزای دیگه . پس این دستور پرینت که از پردازنده به پرینتر ارسال میشه ، باید یه جایی ذخیره بشه تا پرینتر یادش بمونه که کدوم صفحات رو باید پرینت بگیره . به این حافظه میگن بافر ، پس یادتون باشه که پرینتر حافظه کش نداره چون این دوتا باهم فرق دارن !


حافظه بافر هارد درایو

حافظه بافر هارد درایو


در عکس بالا می بینید که حافظه بافر 16 مگابایتی برای هارد در نظر گرفته شده . درسته که نوشته cache اما منظورش حافظه بافر هست برای تطبیق سرعت هارد با قطعات دیگه .


فرق حافظه کش Cache و بافر Buffer

تفاوت اصلی بافر و کش اینه که کش برای افزایش سرعت استفاده میشه اما بافر برای هماهنگی سرعت .


حافظه کش حاوی اطلاعات مهم و تکراریه که پردازنده وقتش تلف نشه و بتونه از حافظه کش با سرعت بالا استفاده کنه . اگه کش نباشه ، پردازنده هر سری باید بره و از حافظه RAM اطلاعات رو بگیره که اینکار زمان گیره .


حافظه بافر جایی استفاده میشه که سرعت یه دستگاه یا قطعه از اون یکی بیشتره . بافر تو دستگه با سرعت کمتر طراحی میشه تا بتونه دستورات سرعت بالا رو ذخیره کنه و به ترتیب اونارو اجرا کنه . اگه دقت کرده باشید ، موقعی که یه ویدیو از یوتیوب یا سایت های اشتراک ویدیو می خواید نگاه کنید ، بعضی وقتا ویدیو قطع میشه و می نویسه : Buffering . این یعنی سرعت سرور از سرعت اینترنت شما بیشتره و کامپیوتر شما داره اطلاعات مربوط به ویدیو رو در حافظه بافر ذخیره می کنه تا در زمان بهتری پخش کنه .


ضمنا شباهت بین بافر و کش اینه که جفتشون حافظه های فرار هستن یعنی با قطع برق ، اطلاعاتشون ریست میشه .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۳۰
مهندسان IT

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی