🌐 جهان فناوری اطلاعات

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

🌐 جهان فناوری اطلاعات
آخرین نظرات

نرم‌افزار سخن گفتن استفن هاوکینگ مجانی شد

جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ


استفن هاوکینگ

شرکت اینتل حدود 20 سال است که برای کمک به استفن هاوکینگ، فیزیکدان بزرگ جهان، برای ایجاد ارتباط با دنیا، انواع و اقسام فناوری‌ها و ابزارها را طراحی می‌کند و حال این شرکت تصمیم گرفته که نرم‌افزاری را که هاوکینگ برای نوشتن کتاب، سخنرانی و صحبت استفاده می‌کند، به صورت رایگان ارائه دهد.

به نقل از Engadget و Techrepublic، نرم‌افزاری که اینتل قصد دارد آن را به صورت مجانی در اختیار تمامی افراد جهان قرار دهد، بسیار شبیه به نرم‌افزاری است که استفن هاوکینگ برای صحبت کردن و نوشتن کتاب و کلا ارتباط با جهان از آن استفاده می‌کند.

این برنامه «جعبه ابزار دستیار آگاه از متن» (ACAT) نام دارد و قرار است به صورت منبع‌باز در اختیار کاربران قرار گیرد تا مهندسان، طراحان و محققان بتوانند از آن برای ابداع فناوری‌ای که زندگی بیماران نورون حرکتی را بهبود می‌بخشد، بهره ببرند. در واقع، مهندسان و محققان می‌توانند با این نرم‌افزار، رابط کاربری کامپیوتری خاصی را برای این افراد فراخور مشکلاتی که دارند، طراحی کنند.

ACAT از فناوری تشخیص چهره مبتنی بر وب‌کم بهره می‌برد تا حرکات چهره کاربر را شناسایی کند اما اینتل می‌گوید که طراحان می‌توانند نرم‌افزار مذکور را با توجه به نیازهای بیماران اصلاح یا تکمیل کنند.

این نرم‌افزار به آسانی قابل نصب در لپ‌تاپ و کامپیوتر و حتی ابزارهای همراه همانند گوشی همراه یا تبلت و مبتنی بر ویندوز است و قادر است که کلمات ساده را با توجه به حرکت عضلات صورت بیمار تشخیص دهد و آنها را تایپ کند.

لاما ناچمن، مهندس پایه اینتل، در این مورد گفت: «ما در این سیستم از حسگرهای مختلفی استفاده کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم که تمامی نیازهای بیماران را مرتفع کنیم».

وی افزود: «این سیستم شامل حسگرهای مجاورتی، مبتنی بر شتاب‌سنج و دوربین سه‌بعدی RealSense شرکت اینتل می‌شود و در نتیجه اگر کسی این حسگرها را داشته باشد، نرم‌افزار ACAt را می‌توانند برای این حسگرها برنامه‌ریزی کنند. ما فکر می‌کنیم که این نرم‌افزار در آینده به واسطه ادواتی که به آن اضافه خواهد شد، به نرم‌افزاری جالب‌تر تبدیل خواهد شد».

این نرم‌افزار در سایت github در دسترس است و اینتل نیز وب‌سایت مجزایی را برای میزبانی از کاربرانی که به دفترچه راهنمای این نرم‌افزار نیاز دارند، در نظر گرفته است و در آن چندویدئوی مربوط به کاربری ACAT منتشر کرده است.

نرم‌افزاری که زندگی هاوکینگ را متحول کرد

سیستم ACAT‌ را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

- ورودی از سنسور مادون‌قرمزی که روی عینک هاوکینگ قرار دارد به سیستم داده می‌شود. این سنسور مادون‌قرمز حرکت‌های ماهیچه گونه هاوکینگ را هنگامی که می‌خواهد چیزی را روی صفحه انتخاب کند تشخیص می‌دهد.

- رابط یا اینترفیسی که حروف را برای تشکیل کلمات انتخاب کرده و به هاوکینگ اجازه می‌دهد حرف بزند یا با مرورگرها و سایر نرم‌افزارها تعامل کند.

- نرم‌افزاری که در حین تایپ پیش‌بینی می‌کند هاوکینگ چه می‌خواهد بنویسد، درست همانند سیستم کامل کردن خودکار کلمه در تلفن‌های هوشمند.

امکان تولید متن برای هاوکینگ بسیار حیاتی است، چه برای سخن گفتن از طریق سینتی‌سایزر و چه برای نوشتن مقالات و کتاب‌ها. سیستم هاوکینگ کلمه‌ها را حرف به حرف سرهم می‌کند، در واقع حروف الفبا را به نوبت نمایش می‌دهد تا هاوکینگ یکی را انتخاب کند.

اولویت و هدف هاوکینگ این بود که تعداد کاراکترهایی را که باید از میان آنها دست به انتخاب بزند کمتر کند. برای رسیدن به این هدف اینتل با SwiftKey (شرکتی بریتانیایی که فناوری‌اش هسته اصلی سیستم پیش‌بینی کیبوردهای تلفن‌های هوشمند است) همکاری کرد.

با تحلیل نوشته‌ها و کارهای قبلی هاوکینگ و همچنین متن‌هایی که هر روز تایپ می‌کند، SwiftKey یک مدل مبتنی بر احتمالات از شیوه استفاده هاوکینگ از زبان انگلیسی ساخته است. این مدل می‌تواند با دقت بیشتری پیش‌بینی کند که هاوکینگ قصد تایپ چه کلمه‌ای را دارد. به این ترتیب او تنها مجبور به تایپ ۱۵ تا ۲۰ درصد کاراکترها خواهد بود و در نتیجه سرعت صحبت کردنش تقریبا دو برابر شده است.

هدف اینتل

اینتل با اپن‌سورس کردن ACAT، امیدوار است که توسعه‌دهندگان با ساخت برنامه‌هایی براساس آن به کمک چنین بیمارانی بشتابند. البته چنین برنامه‌هایی برای هر کسی که بخواهد یک کامپیوتر را به کمک ابزار ورودی غیراستانداردی (مثلا پلک زدن یا حرکت ابرو) کنترل کند به درد بخور خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۰
مهندسان IT

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی