🌐 جهان فناوری اطلاعات

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

🌐 جهان فناوری اطلاعات
آخرین نظرات

ممکن است هنگام نصب هر یک از نسخه های سیستم عامل ویندوز مانند ویندوز ۱۰ یا ۸ با پیام ” Windows Cannot Be Installed On This Disk. The Selected Disk is Of The GPT Partition Style ” مواجه شوید و نتوانید آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. در این مطلب از انزل وب به بررسی و رفع نصب نشدن ویندوز روی هارد و تبدیل پارتیشن GPT به MBR خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

حل مشکل ارور Windows Cannot To Be Installed To This Disk و مشکل نصب نشدن ویندوز در حالت GPT

Fix Windows Cannot Be Installed On This Disk. The Selected Disk is Of The GPT Partition Style When Installing Windows 10

همه ما ممکن است هنگام کار کردن با ویندوز با مشکلاتی روبرو شویم و به دنبال راه حل هایی برای رفع آن بگردیم. به عنوان مثال برای رفع مشکل باز نشدن برنامه ها در اینترنت به دنبال راه حل باشیم. یکی از این مشکلاتی که ممکن است برای ما رخ دهد، خطای GPT هنگام نصب ویندوز می باشد.

امروزه هارد دیسک ها به دو فرمت GPT (مخفف Guid Partition Table) و MBR (مخفف Master Bootable Record) دسته بندی می شوند. برای پارتیشن بندی به سبک GPT، مادربرد دستگاه باید از UEFI پشتیبانی کند. UEFI مدل توسعه یافته ای از EFI است که برای اولین بار توسط شرکت Intel به عنوان واسطی بین Firmware (مانند BIOS) و سیستم عامل برای کامپیوتر های با معماری IA طراحی و پیاده سازی شد.

رفع ارور gpt هنگام نصب ویندوز 10 ، 8 و 7

برای اینکه بتوانید سیستم عامل ویندوز را به حالت GPT بوت کنید دو شرط دارد. اول اینکه کامپیوتر شما در حالت UEFI بوت شود. دوم اینکه مادربرد شما قابلیت پشتیبانی از UEFI را داشته باشد. در غیر این صورت بهتر است به صورت MBR کامپیوتر را بوت کنید. اگر مطمئن هستید که دو شرط گفته شده در سیستم شما برقرار است اما هنگام نصب ویندوز با پیغام “The Selected Disk is Of The GPT Partition Style” روبرو، مراحل زیر را طی کنید تا مشکل برطرف شود.

۱- کامپیوتر را ریبوت کنید و وارد BIOS شوید. در صورتی که در بوت کامپیوتر خود مشکل دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب رفع مشکل ویندوز بوت منیجر و ارور بوت نشدن را حتما بخوانید.

۲- UEFI Boot را فعال کنید و پس از ذخیره از BIOS خارج شوید و به نصب ویندوز ادامه دهید.

اما اگر کامپیوتر شما قابلیت پشتیبانی از UEFI را ندارد، شما دو راه پیش رو خواهید داشت که به شرح آنها می پردازیم.

تغییر بایوس از UEFI به Legacy برای تبدیل حالت بوت از GPT به MBR

۱- به صورت کامل کامپیوتر خود را Shut Down کنید.

۲- کامپیوتر را روشن کرده و کلید F2 را فشار دهید تا وارد قسمت BIOS شوید.

۳- با استفاده از کلید جهت راست بر روی کیبورد، گزینه Boot را انتخاب کنید.

۴- در صفحه ای که برای شما نمایان می گردد از قسمت Boot Mode گزینه Legacy BIOS را انتخاب کرده و کلید Enter را فشار دهید.

۵- کلید F10 را فشار دهید و Yes را انتخاب کنید. از BIOS خارج شده و به نصب ویندوز بپردازید.

تبدیل GPT به MBR با استفاده از برنامه های مختلف برای حل مشکل نصب نشدن ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

اگر مایل به استفاده روش اول برای رفع ارور gpt هنگام نصب ویندوز نیستید می توانید از برنامه های مختلف برای تبدیل GPT به MBR استفاده کنید. در این مطلب سه نرم افزار به شما معرفی خواهیم کرد. به وسیله این نرم افزارها می توانید به راحتی تغییرات مورد نظر را انجام دهید. برای داشتن نسخه کامل هر یک از نرم افزار های معرفی شده پیشنهاد می کنیم برای دسترسی به نسخه کامل آنها را از وب سایت های ایرانی دانلود کنید.

حل مشکل ارور GPT هنگام نصب ویندوز با استفاده از برنامه Aomei Partition Assistant

برنامه Aomei Partition Assistant  تمام اطلاعات مربوط به پارتیشن بندی هارد دیسک را برای شما نمایش می دهد. به عنوان مثال اگر به عکس زیر با دقت نگاه کنید می توانید اطلاعات هارد دیسک اول از جمله تعداد پارتیشن ها، نوع هر پارتیشن، وضعیت آن و .. را مشاهده کنید. برای تبدیل حالت GPT به MBR کافیست، هارد دیسک مورد نظر را انتخاب کرده، سپس بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Convert To MBR Disk را انتخاب کنید. پس از پایان فرآیند تبدیل، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کرده و به نصب ویندوز بپردازید.

رفع ارور gpt هنگام نصب ویندوز 10 ، 8 و 7

رفع ارور GPT هنگام نصب ویندوز با تبدیل GPT به MBR توسط نرم افزار EaseUS

عملکرد این نرم افزار هم همانند نرم افزار قبل می باشد. برنامه EaseUS رایگان بوده و به شما اجازه می دهد بدون حذف پارتیشن یا از دست دادن داده ها تغییرات لازم را انجام دهید. با اجرای نرم افزار، شاهد لیستی از پارتیشن ها خواهید بود که دسته بندی شده اند و مشخص شده است که کدام هارد دیسک به صورت GPT و کدام یک به صورت MBR می باشد. کافیست هارد دیسک مورد نظر را انتخاب کرده و با راست کلیک بر روی آن و گزینه Convert GPT To MBR را انتخاب کنید.

رفع ارور gpt هنگام نصب ویندوز 10 ، 8 و 7

 روش تبدیل GPT به MBR با برنامه Eassos PartitionGuru Free برای حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد

با این نرم افزار هم می توانید به راحتی تبدیل پارتیشن mbr به gpt در پنج مرحله تغییر دهید.

۱- برنامه Eassos PartitionGuru Free را دانلود کرده و اجرا کنید.

۲- هارد دیسک مورد نظر را انتخاب کنید و در سربرگ بر روی گزینه Disk کلیک کنید. از منو باز شده گزینه Convert To MBR Partition Table را انتخاب کنید.

رفع ارور gpt هنگام نصب ویندوز 10 ، 8 و 7

۳- پنجره ای با نام PartitionGuru برای شما ظاهر خواهد شد. بر روی دکمه OK کلیک کنید.

رفع ارور gpt هنگام نصب ویندوز 10 ، 8 و 7

۴- برای ذخیره تغییرات در جدول پارتیشن، بر روی Save All در قسمت Toolbar کلیک کنید.

۵- تبدیل درایو mbr به gpt انجام شده است.کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کرده و به نصب ویندوز بپردازید.

نجوه تبدیل GPT به MBR با استفاده از CMD در ویندوز

علاوه بر سه روشی که معرفی شد، اگر برای کار کردن در محیط CMD مشکلی نداشته باشید، می توانید از طریق خط فرمان هم فرمت درایو هارد دیسک را از GPT به MBR برای حل مشکل ارور windows cannot to be installed to this disk.the selected disk نصب ویندوز به صورت زیر تغییر دهید. البته این نکته را در نظر بگیرید که هم پارتیشن هارد دیسک و هم تمام اطلاعات موجود در آن با این روش حذف خواهند شد.

۱- در حین فرآیند نصب ویندوز اگر با پیغام “The Selected Disk is Of The GPT Partition Style” روبرو شدید، از کلید های ترکیبی Shift + F10 استفاده کنید تا صفحه CMD برای شما باز شود.

۲- عبارت Diskpart را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

۳- عبارت List Disk را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. لیستی از هارد دیسک های متصل به کامپیوتر شما همراه با مشخصات آن برای شما به نمایش در می آید.

۴- عبارت # Select Disk را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. البته باید به جای # شماره هارد دیسکی که فرمت آن GPT است، را بنویسید.

۵- عبارت Clean را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. این دستور تمام پارتیشن ها و داده های شما را از هارد دیسک حذف خواهد کرد.

۶- عبارت convert mbr را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. با این دستور، فرمت هارد دیسک شما از GPT به MBR با موفقیت تغییر خواهد کرد.

رفع ارور gpt هنگام نصب ویندوز 10 ، 8 و 7

 MBR به GPT از Disk Management

 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
در این مقاله به شما کار با ابزار Disk Management ویندوز را به صورت حرفه ای آموزش خواهیم داد. این ابزار مخصوص مدیریت درایوها، هارد دیسک، و پارتیشن بندی میباشد.
 
برای دسترسی به این برنامه، کافیست عبارت Disk Management را در کنترل پنل جستجو کنید.
 
 
ممکن است که برنامه Disk Management در نگاه اول تا حدودی ساده به نظر برسد. این برنامه دارای یک محیط گرافیکی است که به کاربر امکاناتی مانند ساخت پارتیشن، تغییر نام درایو ها، ساخت و حذف درایو مجازی، کپی کردن یک پارتیشن و... را میدهد.
 
اگر در حین کار با برنامه کمی کنجکاوی به خرج دهید متوجه خواهید شد که امکاناتی مانند تغییر هارد ها از حالت GPT به MBR و بالعکس و قابلیت تغییر هارد ها از حالت Basic به Dynamic نیز وجود دارد.
 
 
آشنایی با رابط کاربری برنامه
 
برنامه را که باز کنید خواهید دید که دارای یک بخش بالایی است که پارتیشن ها را به نمایش میگذارد و یک بخش پایینی که خود هارد ها و دیگر درایو ها را به نمایش میگذارد.
 
در بخش بالایی که پارتیشن ها نمایان میشوند اطلاعات مفیدی نیز راجع به آنها میتوانید مشاهده کنید.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
در عکس بالا میبینید که اطلاعات بسیار مفید دیگری نیز وجود دارند، برای مثال در درایو C نوشته شده کهدرایوی است که سیستم از طریق آن بوت میشود و در پارتیشن EFI نوشته شده که این پارتیشن متعلق به سیستم و ضروری است.
 
با کلیک بر روی بخش “Action” در منوی بالا برنامه گزینه های زیادی نظیر کپی کردن پارتیشن، تغییر نام، تغییر از حالت GPT به MBR و بالعکس و..  وجود دارد.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
و با راست کلیک بر روی پارتیشن ها گزینه هایی مانند تغییر سایز پارتیشن، تغییر نام، پاک کردن و.. به نمایش در خواهد آمد.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
مقدار دهی اولیه یک دیسک، و انتخاب کردن این که GPT و یا MBR باشد.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
آیا تا به حال شده که یک درایو را به سیستم متصل  کرده باشید و پیغامی مبنی بر  مقدار دهی اولیه به دیسک برای شما ظاهر شده باشد؟
 
اگر درایوی که وارد کردید فرمت نشده باشد و پارتیشن نداشته باشد این پیغام را مشاهده میکنید و بدین معنی است که دیسک را جهت انجام کار آماده کنید.
 
نکته: گاهی اوقات با وجود پارتیشن ها و اطلاعات و... در یک درایو باز هم ویندوز این پیغام را میدهد. که در آن مواقع یک مشکل به وجود آمده و ممکن است با قطع و وصل آن درایو مشکل حل شود.
 
 
استفاده از MBR (Master Boot Record)
 
اگر میخواهید از یک هارد در کامپیوتر های مختلف جدید و قدیمی استفاده کنید پیشنهاد میکنیم که از MBR استفاده کنید. زیرا MBR یک روش قدیمی است و در تمامی کامپیوتر های قدیمی نیز پشتیبانی میشود.
 
کامپیوتر های جدید کم کم دارند به حالتی در میایند که تنها از روش GPT استفاده کنند. زیرا روش MBR قدیمی است و مشکلات و محدودیت هایی دارد که دیگر امروزه زیاد مناسب نیست.
 
برای مثال یکی از محدودیت های روش MBR این است که در یک هارد بیش از 4 پارتیشن نمیتوان ساخت.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
یکی دیگر از محدودیت های روش MBR این است که از هارد های بالاتر از 2 ترابایت پشتیبانی نمیکند و برای هارد های بالاتر از  2 ترابایت باید از GPT استفاده کنید.
 
در هر سکتور از هارد ها معمولا 512 بایت قرار دارد.
 
 
استفاده از GPT (Guid Partition Table)
 
برای استفاده از GPT در هارد هایتان باید مدل مادربرد شما جدید باشد تا از GPT پشتیبانی کند زیرا مدل های قدیمی از GPT پشتیبانی نمیکنند.
 
از ویندوز ویستا به بالاتر میتوانید در صورتی که مادربرد شما از GPT پشتیبانی کند، از روش GPT استفاده  کنید اما نه در حالت بوتیبل. نسخه 32 بیتی ویندوز XP نیز از GPT پشتیبانی نمیکند.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
روش GPT از ساخت بیش از 128 پارتیشن در هارد پشتیبانی کرده و حتی از 1 میلیارد ترابایت بالاتر هم پشتیبانی میکند.
 
هارد های دارای روش GPT در اول خود دارای یک شبیه ساز حالت MBR هستند که از هارد محافظت کرده و باعث میشود در صورت استفاده از برنامه های قدیمی که از GPT پشتیبانی نمیکنند آسیب به هارد شما وارد نشود. البته این بدان معنی نیست که میتوانید از آنها در کامپیوتر های قدیمی استفاده کنید.
 
برای اینکه یک درایو GPT بتواند بوتیبیل باشد باید یک پارتیشن سیستم EFI در هارد شما موجود باشد که از 100 تا 260 مگابایت ممکن است حجم داشته باشد. و آن پارتیشن EFI است که اطلاعات بوت شدن را در خود گنجانده و باعث بوت میشود.
 
تفاوت کلی MBR و GPT را میتوانید در عکس زیر ببینید:
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
شما میتوانید با راست کلیک بر روی هارد ها آنها را به حالت GPT و یا MBR در بیاورید که البته باید تمامی پارتیشن های هارد شما جهت انجام این  کار پاک شوند که این قابلیت را تا حدودی بی فایده میکند.
 
 
انتخاب حالت هارد: Basic و یا Dynamic
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
پس از انتخاب بین حالت های GPT و MBR باید برای هارد پارتیشن هایی بسازید که در هر کدام این دو روش ها متفاوت است.
 
از بین GPT و MBR نیز اگر میخواهید هارد را در یک سیستم جدید استفاده کنید باید آن را در حالت GPT قرار دهید. همچنین اگر هارد شما بالای 2 ترابایت است هم باید از GPT استفاده کنید.
 
ویندوز از Logical Disk Manager جهت ذخیره کردن اطلاعات و نام و.. پارتیشن ها استفاده میکند. در MBR، ویندوز 1 مگابایت از پارتیشن را جهت ذخیره این اطلاعات تصرف میکند و در GPT ویندوز یک پارتیشن مخفی برای ذخیره سازی این اطلاعات میسازد که نام آن “Metadata Prtition” است.
 
 
کپی یا همان میرور کردن درایو سیستم
 
شما برای کپی کردن درایو سیستم میتوانید آن را به حالت Dynamic در بیاورید. برای انجام این کار کافیست راست کلیک کرده و گزینه “Add Mirror” را انتخاب کنید.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
به شما اخطاری مبنی بر اینکه اگر درایو را از حالت Basic به حالت Dynamic در بیاورید و اگر یک سیستم عامل دیگر نیز در کامپیوتر خود نصب کرده باشید، دیگر آن سیستم عامل دومی بالا نخواهد آمد.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
زمانی که از درایو سیستم کپی و یا به اصطلاح میرور بگیرید سیستم کند خواهد شد. زیرا از آن به بعد اطلاعات را تنها در یک درایو ننوشته و در دو درایو مینویسد و تغییرات را در هر دو درایو ها اعمال میکند. اما این روش امنیت اطلاعات را بالا میبرد. زیرا اگر یکی از هارد ها خراب شود، یک کپی از آن خواهید داشت.
 
چگونه از ابزار های ویندوز مثل یک حرفه ای استفاده کنیم؟ (بخش4: کار با هارد ها و درایو ها با استفاده از Disk Management)
 
 
نکته: یک درایو MBR را نمیتوانید در یک هارد GPT کپی کنید.
 
 
انواع پارتیشن ها برای درایو های Dynamic
 
در حین کار کردن بر روی یک هارد Dynamic متوانید تعداد بسیار  زیادی پارتیشن ساخته و آنها را به هر اندازه ای که میخواهید در بیاورید.
 
- پارتیشن ساده: یک نوع پارتیشن ساده است که در هارد های Basic نیز همین حالت است.
 
- پارتیشن Stripped: در این نوع پارتیشن ها، یک پارتیشن در چندین درایو تقسیم میشود و باعث بالاتر رفتن سرعت انتقال داده میشود.
 
- پارتیشن Spanned: اطلاعات با پر شدن در یک درایو، وارد درایو بعدی شده و در آن ذخیره میشوند و در آخر چندین درایو با هم ادغام شده و یک درایو بزرگ را تشکیل میدهند.
 
- درایو میرور: در این حالت ویندوز نه تنها اطلاعات را در پارتیشن اصلی سیستم مینویسد و تغییر میدهد، بلکه در درایو میرور شده هم تمامی این کار ها را انجام میدهد. این کار باعث کند تر شدن سیستم میشود، اما امنیت را بالا میبرد. زیرا اگر یکی از هارد ها خراب شود، یک کپی از آن خواهید داشت.
 
- پارتیشن های RAID5: تنها در سرور ها موجود میباشند و امکان تقسیم شدن بین سه هارد را دارند.
 
نکته: از حالت Dynamic تنها میتوانید در هارد های اکسترنال و حافظه های قابل حمل استفاده کنید.
 
 
اتصال یک درایو به یک پوشه و تغییر نام درایو ها
 
با راست کلیک بر روی یک پارتیشن (به جز پارتیشن سیستم) میتوانید آن را به یک پوشه متصل کنید تا با باز کردن آن پارتیشن به آن پوشه فرستاده شوید. همچنین با راست کلیک بر روی پارتیشن ها نام آن ها را نیز میتوانید تغییر دهید.
 
 
از دیگر قابلیت های این برنامه میتوان به ساخت درایو مجازی و اتصال آن به یک فایل با فرمت ISO اشاره کرد.
 
البته تمامی این کار ها در CMD با کمک دستور Diskpart.exe نیز قابل اجرا هستند.
 
در آخر، سعی کنید همیشه از فرمت NTFS برای درایو های خود استفاده کنید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۴
مهندسان IT

بایوس

کامپیوتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی