🌐 جهان فناوری اطلاعات

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

💻 تازه ترین های فناوری اطلاعات(IT)

🌐 جهان فناوری اطلاعات
آخرین نظرات

آشنایی با قابلیت‌های ربات‌های فضایی آینده

چهارشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۴۴ ب.ظ

ربات های فضایی اینده

جک فیچر و پائولو نسپولی دو فضانورد با تجربه ایستگاه فضایی بین‌المللی با کنترل موفقیت‌آمیز ربات کاوشگر فضایی انسان‌نما به دنبال توسعه سیستم‌های اتوماسیون ربات‌های کنترل از راه دور هستند.

به نقل از اسپیس، در فناوری نوین ربات‌های کنترل از راه دور از ربات پیشرفته‌ای به نام "رولین" جهت انجام وظایف پیچیده‌ای همچون جهت‌یابی، تعمیر و نگهداری سیستم‌های فضایی با ارسال فرمان از طریق تبلت استفاده شد.

کارشناسان رباتیک آژانس فضایی اروپا معتقدند که در آینده مفهوم کنترل رباتیک از راه دور از حوزه فرمان مستقیم به جایگاه نظارت بر اتوماسیون یا عملیات خودکار ربات تغییر خواهد کرد.

در حوزه فناوری کنترل مستقیم ربات، کاربر یا فضانورد باید تمام وظایف ربات را صرفا از طریق فرمان انجام داده و ربات نیز فرامین را با دریافت جزئیات انجام می‌دهد.

مفهوم فناوری نظارت بر اتوماسیون به این معنا است که کاربر با ارسال یک فرمان از ربات می‌خواهد که یک ماموریت را انجام دهد و جزئیات آن بر عهده ربات است. به عنوان مثال در این آزمایش فضانوردان از ربات رولین خواستند تا یک کابل را به پورت تعبیه شده در یک قطعه متصل کنند. سپس ربات رولین پس از دریافت فرمان با استفاده از هوش مصنوعی کابل مورد نظر را پیدا و آن را به محل مورد نظر متصل کرد.

ربات‌های فضایی آینده مجهز به هوش مصنوعی به درجه‌ای از خود مختاری خواهند رسید که جزئیات هر فرمان را به صورت خودکار انجام می‌دهند و در مواردی که ربات با مشکل مواجه شود، هوش مصنوعی ربات را در وضعیت پایدار و ایمن تا رسیدن پاسخ از اپراتور زمینی نگه می‌دارد.

فضانوردان معتقدند که ربات‌های فضایی باید به مرحله‌ای از هوش مصنوعی دست یابند که توانایی حل مشکلات را از طریق یادگیری کسب کنند. این مفهوم به آن معنا است که با توجه به فاصله غیرقابل تصور اجرام فضایی امکان کنترل مستقیم ربات در سیاره‌های دور دست ممکن نیست.

ربات فضایی رولین بخشی از پروژه موسوم به "مترون" است. هدف از اجرای این پروژه توسعه فناوری ربات‌های فضایی برای ساخت ایستگاه‌های مورد نیاز قبل از ورود انسان به مریخ است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۳
مهندسان IT

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی